Faglige oppdateringer

Betalingsbetingelser som omdømme

Skrevet av Morten Helgaland | Dec 6, 2022 2:06:13 PM

I GE lærte vi tidlig at inngående fakturaer skal ha 90 dagers forfall

Utgående fakturaer skal ha 10 dagers forfall.

Resultatet ble mye bedre likviditet - og et elendig rykte.

I Norge er heldigvis ikke dette god forretningsskikk - men teorien bak er allikevel gyldig.

✅ Betalingsbetingelser har en verdi. Betalingsbetingelser bør være en del av forhandlingene.

Noen ønsker å bruke den verdien til å få best mulig forfall. Andre kan bruke den verdien til å få bedre priser - fordi de ikke trenger å være veldig bekymret for kortsiktig likviditet. Andre igjen kan velge å balansere bildet for å spare på forhandlingskapitalen til en senere anledning eller for å bygge omdømme.

✅ Alt dette bør være en del av vurderingene dine ansatte gjør - samme hvilken konklusjon de kommer til.
☑️ Det bør være en del av vurderingene til selgerene
☑️ Det bør være en del av vurderingene til alle som kjøper noe
☑️ Det bør være en del av juridisk gjennomgang av kontrakten
☑️ Det bør være et av flere standardspørsmål før kontrakter signeres.

Og det må være en bevisst del av omdømmet ditt!

#lønnsomhet #bunnlinje #kostnadskontroll